Jeśli nie znasz struktury testu, który zamierzasz pisać w maju, trudno Ci będzie się do niego dobrze przygotować. Nawet najlepsi uczniowie powinni wiedzieć, jak 'podejść’ do każdego zadania i czego oczekiwać w każdej części. Dziś o tym, z czego składa się część sprawdzająca rozumienie tekstu słuchanego. Spójrz na arkusz z tegorocznej matury.
Cały arkusz składa się z 4 części: 1. słuchanie, 2. czytanie, 3. gramatyka+słownictwo, 4. pisanie
1 część: słuchanie składające się z 3 zadań, które (przynajmniej teoretycznie) ułożone są zgodnie z gradacją trudności.
Zad. 1 – w teorii najłatwiejsze – to 3 krótkie nagrania, niezwiązane ze sobą i tylko 1 pytanie do każdego nagrania. Nawet jak się zgubisz przy jednym nagraniu, nie będzie to miało wpływu na pozostałe dwa. Zwróć uwagę na pytanie do Tekstu 2: 'Co jest opinią, a nie faktem?’ Takie pytanie pojawia się bardzo często w tej części egzaminu. Spróbuj wychwycić zwroty, typu: 'To me…’, 'I believe…’, 'I think….’, ale również odzwierciedlające opinię innych osób: 'Many teenagers assume….’, 'Some doctors agree that….’ lub krótsze (zatem trudniejsze w 'wychwyceniu’): 'Presumably,…’. Te zwroty wprowadzają OPINIĘ. Zwroty wprowadzające FAKTY to np. 'According to the survey…’, czy 'Recent data suggests…’, ale też zdania podające 'suche informacje’ – daty, wydarzenia, które miały miejsce, etc. Uważaj na zdania typu 'Most scientists agree that…’ – to nadal opinia, choć wyrażana przez większość naukowców.
Zad. 2 – trudniejsze, ponieważ wszystkie 4 nagrania dotyczą tego samego tematu, a do wyboru masz 5 zdań podsumowujących wypowiedź. Jedno zdanie nie pasuje do żadnej wypowiedzi. Uważnie przeczytaj polecenie. Częstym błędem maturzystów jest przechodzenie od razu do czytania treści zadania po angielsku. Jeśli słowo kluczowe dotyczące tematyki wypowiedzi jest im nieznane, wpadają w panikę. W poleceniu natomiast jest informacja, czego wypowiedzi będą dotyczyć. Pamiętam zadanie, w którym pojawiło się słowo 'decluttering’. Większość uczniów nie znała tego słowa lub nie była pewna jego znaczenia. Ci, co przeczytali polecenie dowiedzieli się, że jest do 'sprzątanie, wyrzucanie niebotrzebnych rzeczy/gratów’ i mogli spokojnie przejść do słuchania. Czyli CZYTAMY UWAŻNIE POLECENIE.
Zad. 3 – najtrudniejsze, ponieważ odpowiadasz na 5 pytań na podstawie jednego dłuższego tekstu. To najczęściej wywiad lub rozmowa i nie jest podzielona na mniejsze części. Skup się, żeby się nie zgubić. W czasie czytania treści zadania podkreśl kluczowe słowa, lub frazy, którymi różnią się odpowiedzi. Nie usłyszysz identycznych zwrotów, ale ich synonimy. Ostatnie pytanie czasami prosi o podsumowanie treści wypowiedzi, np. 'Jaka jest intencja mówiącego?’, 'Co chce nam przekazać?’, 'Na czym się skupia w rozmowie?’ – odpowiedź na tak zadane pytanie powinna podsumować znakomitą większość tego, co usłyszałeś, a nie ostatnie dwa zdania. W teście, na który teraz patrzysz (tegoroczna matura) takie pytanie się nie pojawia.
I najważniejsza zasada: WYSŁUCHAJ UWAŻNIE KAŻDEGO NAGRANIA 2 RAZY. Nie przechodź do dalszej części egzaminu bez sprawdzenia, czy udzieliłeś poprawnej odpowiedzi w czasie pierwszego nagrania. Zbytnia pewność siebie może kosztować Cię utratę punktów, a pamiętaj, że 1 pkt to aż 2% całego testu.