Kolejne 3 zadania w naszym teście maturalnym sprawdzają rozumienie tekstu czytanego. Spójrz ponownie na arkusz z 2021 roku (strona 4).
Zadanie 4: teoretycznie najprostsze. Zwróć uwagę, że są 3 teksty i 4 pytania. To oznacza, że jeden tekst pojawi się w odpowiedziach 2 razy. To właściwie wszystko, o czym trzeba pamiętać w tej części egzaminu.
Zadanie 5: Jest to zadanie polegające na przywróceniu tekstowi brakujących zdań. Po wpisaniu zdań tekst powinien być spójny i logiczny. Jest to zadanie, z którym wielu uczniów ma kłopoty, nawet ci, którzy całkowicie rozumieją treść wypowiedzi.
Rozwiązuj to zadanie zgodnie z następującymi krokami:
- Przeczytaj uważnie cały tekst (nie uzupełniaj go w tym momencie) i brakujące zdania.
- Wróć do tekstu i czytaj go od początku. Przeczytaj uważnie zdanie poprzedzające pierwszą lukę i zdanie, które następuje po niej. Wyszukaj słowa, które łączą się z czymś, co powinno być w luce. W naszym arkuszu w zdaniu następującym po luce jest wyrażenie 'their whereabouts’ (dosłownie: ich lokalizacje/miejsca, w których przebywają). Szukamy więc, do kogo odnosi się słowo THEIR – ich. W zdaniu poprzedzającym lukę widzimy określenie 'twenty-five of them’, ale wiemy ze zdania poprzedzającego, że 'them’ odnosi się do miejsc, a nie osób. Wniosek: w luce musi znaleźć się informacja o osobach. Teraz spójrzcie na zdania i spróbujcie odrzucić te, w których tej informacji nie znajdziemy. Liczba mnoga w odniesieniu do osób pojawia się w odpowiedziach A,C,D. Spróbuj z tych zdań wybrać to, które najlepiej pasuje treścią do całego fragmentu (autor cały czas pisze o studentach, więc możemy wstępnie wykluczyć odpowiedź A).
- Pamiętaj, że nawet jeśli uznasz, że jakieś zdanie pasuje do luki, nie 'przeskakuj’ do następnej, ale czytaj uważnie każde zdanie. W przypadku naszego tekstu autor wraca do informacji o 25 miejscach, co pozwala nam od razu skreślic opcję B jako nieprawidłową w luce 1 (jeśli nie odrzuciliśmy jej wcześniej).
- W zdaniach następujących po luce uważaj na słowa 'ich’, 'jego’, 'taki’, 'tamten’, 'ten’, 'to’, itp. Są to słowa, które jednoznacznie podpowiadają, jakich odpowiedzi należy szukać w luce. (ich – czyli czyich? jego – czyli kogo?, to – czyli co dokładnie?), np. bezpośrednio przy luce 2 pojawia się wyrażenie 'to their surprise’ – 'ku ich zaskoczeniu’. I znowu powinno pojawić się pytanie: 'Ku czyjemu zaskoczeniu?’
- Uważaj też na liczbę pojedynczą i mnogą zaimków (’oni’ w zdaniu po luce sugeruje, że trzeba szukać określenia w liczbie mnogiej).
- Po wpisaniu brakującego zdania (po analizie słów-wskazówek) przeczytaj jeszcze raz fragment przy luce (minimum to 3 zdania: zdanie przed luką, zdanie w luce i zdanie po) i sprawdź, czy na pewno wszystko się do siebie klei.
- Postępuj tak z każdą luką.
- Jeśli po wpisaniu brakującego zdania czujesz, że 'trochę’ pasuje do zdania poprzedzającego, ale nie bardzo do następujacego po nim, najprawdopodobniej wybrałaś/eś źle. W ostateczności spróbuj podstawić każde zdanie po kolei.
Zadanie 6: uważam, że jest to najtrudniejszy typ zadania z dwóch powodów. Po pierwsze, zadanie składa się z 2 tekstów, które mają jakiś wspólny element lub tematykę i bywa, że ostatnie pytanie (pyt.5) wymaga odniesienia się do obu tekstów, wyciągnięcia wniosków lub znalezienia tej wspólnej płaszczyzny. Po drugie, pierwszy tekst to fragment narracji z powieści lub opowiadania – tu rzadko autor pisze coś wprost. Uczniowie, którzy na co dzień nie czytają tego typu tekstów mają ogromne trudności z interpretacją scen, dialogów, czy zachowania bohaterów.
Jak poradzić sobie z pyt.5, jeśli wymaga odniesienia się do obu tekstów (w naszym arkuszu takie pytanie się nie pojawia)? Przy każdej z 4 odpowiedzi spróbuj wrócić do obu tekstów i znaleźć tę odpowiedź. Znalezienie podobnej treści w jednym tekście nie oznacza, że jest to poprawna odpowiedź.
Jak poradzić sobie z interpretacją tekstów literackich? No, cóż… Jak najwięcej czytać 🙂
Powodzenia!