Site Loader
Ursus, ul. Wiosny Ludów 63, Warszawa

Dziś o liście formalnym.

Tak, jak w poprzednich wpisach będę zwracała uwagę na te elementy, które MUSZĄ się znaleźć w liście, aby uzyskać maksymalną liczbę punktów za kryterium „Zgodność z poleceniem”.

Spójrzmy na temat z egzaminu maturalnego 2015:

Jedna z gazet ogłosiła konkurs na pomysł kampanii zachęcającej do oszczędzania wody.
Napisz list do redakcji. Opisz w nim sytuację, dzięki której uświadomiłeś(-aś) sobie wagę
tego problemu, i przedstaw swoją propozycję takiej kampanii.

Jak każde wypracowanie maturalne, list również składa się z 4 części, w których musi pojawić się określona treść, ale wizualnie można wyróżnić 6 części, ponieważ musimy się przywitać i pożegnać.

Tak to wygląda:

  1. Dear Sir/Madam
  2. Wstęp
  3. Akapit 1 rozwinięcia
  4. Akapit 2 rozwinięcia
  5. Zakończenie
  6. Yours faithfully

XYZ

  1. Zwrot powitalny: każdy, pod warunkiem, że będzie FORMALNY, czyli zwroty typu 'Dear Susan’, czy 'My beloved Mary’ odpadają. Nie wymyślajcie zwrotów i nie twórzcie wyrazów, których nie znacie (zwrot ulubiony przez egzaminatorów 'Dear Redaction’ – takiego słowa nie ma). 'Dear Sir/Madam’ sprawdzi się zawsze.
  2. Wstęp: we wstępie MUSI się znaleźć CEL listu. Cel listu to zdanie, w którym napiszesz, po co piszesz 🙂 Najprościej zrobić to tak: 'I am writing to….’ i wprowadzić odpowiedni czasownik: '…inform you…, …complain about…, …ask about…, …enquire about…, …comment on…, etc.
  3. Akapit 1 rozwinięcia: z naszego polecenia wynika, że musimy opisać sytuację, dzięki której uświadomiliśmy sobie wagę problemu (oszczędzanie wody). To może być wszystko, co nam przyjdzie do głowy: oglądałem film dokumentalny w tv, byłem na wykładzie, o tym problemie opowiedziała mi ciocia, zdałem sobie sprawę, jak zmywałem naczynia, etc.
  4. Akapit 2 rozwinięcia: z naszego polecenia wynika, że musimy przedstawić swoją propozycję kampanii zachęcającej do oszczędzania wody. Nie rozpisujemy się tu o powodach, dla których taką kampanię warto przeprowadzić. Opisujemy swoje pomysły (jak ją przeprowadzić, kto miałby to robić).
  5. Zakończenie: nie wystarczy utarty zwrot 'I am looking forward to hearing from you’. Tu obowiązuje zasada podobna do tej z rozprawki. Jeśli napisałaś/eś zakończenie, które mogłabyś/mógłbyś przekleić do innego listu, to jest to zakończenie sztampowe i zbyt ogólne. Zakończenie powinno podsumować treść listu, w naszym przypadku: 'Jestem ciekawy innych propozycji kampanii’, 'Co sądzicie o mojej propozycji kampanii?’, 'Myślę, że z Waszą pomocą i pomocą lokalnej społeczności możnaby zorganizować skuteczną kampanię’, etc. Dwa zdania w zupełności wystarczą.
  6. Zwrot pożegnalny. Nie kombinuj. Naucz się jednego i go zastosuj. Nie sil się na kreatywność językową. W tym miejscu nie jest to zupełnie potrzebne i nie daje dodatkowych punktów.

Interpunkcja: zasada ogólna jest taka, że jeśli po zwrocie 'Dear Sir/Madam’ postawiłaś/eś przecinek, to powinien się on pojawić również po 'Yours faithfully’. Jeśli zdecydujesz się na zwrot bez przecinka, pamiętaj, żeby ten sam zabieg powtórzyć na końcu.

Styl i pisownia: w liście formalnym nie stosujemy skrótów. Piszemy 'I would like to…’, 'I am writing…’

Proporcje: Akapity rozwinięcia powinny mieć podobną objętość. Akapit wstępu i akapit zakończenia powinny mieć podobną objętość, ale są krótsze od akapitów rozwinięcia.

Powodzenia!

Post Author: ania

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *